Erfgoeddag 2024 – Thema ‘Thuis’ – Weduwen en wezen

Zondag 21 april 2024 van 10u tot 17u in de Sint-Mattheüskerk van Meensel Ontdek de museumsite tijdens de Erfgoeddag op zondag 21 april 2024, met dit jaar als thema ‘Thuis in Tielt-Winge’. Thuis betekent voor iedereen iets anders. Is je thuisgevoel verbonden met een plaats, een gebouw, een voorwerp, gewoontes of herinneringen? Een essentieel aspect van thuis is geborgenheid en veiligheid, misschien is thuis zelfs dát gevoel. Voor veel mensen vloeit hun thuisgevoel over in de straat waar zij wonen o.a. door een ‘thuishoekje’ te maken met een bankje voor de deur. Vaste rituelen spelen ook een belangrijke rol (een verhaaltje voor het slapengaan, samen ontbijten, …) in het thuisgevoel. Maar ‘thuis’ kan ook een verzameling herinneringen zijn: grappige verhalen, een geur, een geluid, onverwachte gebeurtenissen die zijn bijgebleven. Tijdens de Erfgoeddag is de museumsite een verzamelplek voor verschillende thema-activiteiten: – Het Museum van het Belgisch-Frans verzet brengt ‘thuisverhalen’ van gezinnen uit Tielt-Winge tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de hand van het personage Albert Verhaegen. – Ofsar vzw (meensel-kiezegem.be) toont een mooi stukje huiskamer met Leuvense stoof om het thuisgevoel van vroeger op te roepen. Het ‘culinair erfgoed’ wordt extra belicht met een mooie collectie van oude kookboeken, oude keukenmaterialen en recepten van weleer. – Meensel-Kiezegem.be & de gemeente Tielt-Winge organiseren een heuse ‘scandag’ waarin alle inwoners van het dorp kunnen langskomen om alle relevante oude do-cumenten van thuis te laten digitaliseren en te laten bergen in de erfgoedbank van Tielt-Winge en het digitale archief van Meensel-Kiezegem.be – De museumsite is die dag ook het startpunt van twee fietstochten en een wandeltocht van Bloeiend Hageland, in samenwerking met de lokale streekproducenten. Op deze tochten kan je even halthouden bij de deelnemende lokale streekproducenten voor een fruitig hapje of drankje typisch voor de streek. – In Museum44 kan je in de namiddag ook deelnemen aan gratis geleide rondleidingen, de toegang is die dag voor iedere bezoeker aan kortingstarief. Kortom, de Erfgoeddag is het idéale moment voor een bezoekje aan de museumsite. Op zondag 21 april van 10u tot 17u in de Sint-Mattheüskerk van Meensel, Binkomstraat 1, 3391 Meensel-Kiezegem. Meer informatie op erfgoeddag.be.