Museumcafé op zondag 12 mei – Moederdag

Op Moederdag, zondag 12 mei om 15u voeren wij Linda Van der Meeren op ten tonele. Het minste wat je van Linda kan zeggen is dat zij moeilijk onder een hoed te vangen is. Artiest of kunstenaar hoort zij niet graag, misschien kan je haar het best omschrijven als een creatieve duizendpoot. Schilderwerken, keramiek, decoratie of een lyrisch beschrijvend taalgebruik: zij doet het allemaal. Zij is zeer nauw verbonden met het drama van Museum44 en Neuengamme. Denk maar aan de band tussen verzetsstrijder en partizanenleider Hilaire Gemoets, haar gefusilleerde nonkel, en oorlogsvlieger Eduard ‘Teddy’ Blenkinsop. We doen de waarheid geen geweld aan wanneer we haar de huiskunstenares van Museum44 Meensel-Kiezegem noemen. Bijkomend aspect is het recent overlijden van haar echtgenoot. Dit bracht haar ongewild in de situatie van de jonge weduwen in Meensel-Kiezegem zoveel jaren terug. “Herdenken in Meensel Kiezegem” staat op een unieke en bijzondere plaats bij haar. In haar verhalen van rouw brengt zij ons troostende boodschappen. In een panelgesprek laten wij haar een verhaal van hoop doen door te praten over de dood. Voor dit wederom gratis panelgesprek nodigen wij bovendien ook de nog ongeveer 20 levende oorlogswezen uit. Op zondag 12 mei kan je in de museumtuin aan de Sint-Mattheuskerk van Meensel terecht voor het museumcafé op moederdag. De toegang tot het museum is die dag aan kortingstarief en de rondleidingen zijn gratis. Na de rondleiding kan je gezellig bijpraten in de tuin rond een frisse pint. Een klein maar fijne attentie is voorzien voor alle moeders. Afspraak op zondag 12 mei 2024 van 13 tot 17u Wie de lezing door Linda Van der Meeren graag bijwoont, schuift aan om 15u.