Museum44 goedgekeurd als lid van ICOM

Vandaag werd Museum44 goedgekeurd als lid van ICOM (international council of musea), de internationale sectorfederatie van musea. Voor het museum alweer een volgende stap om de gebeurtenissen tijdens WOII levend te houden.

International Council of Musea

Het ICOM is de internationale sectorfederatie voor musea. Ze voert de dialoog rond museumwerking en bouwt een netwerk van musea. Dit lidmaatschap opent deuren voor Museum44. “Op deze manier kunnen we onze werking verder professionaliseren”, aldus Marc Cauwbergs, directeur van Museum44. “We zijn een jong museum, onze drijfveer is vooral jongeren te bereiken met herinneringseducatie. Dankzij het partnership met ICOM kunnen we een volgende stap zetten in deze groei.”

Doel: Erkend Museum

“Onze aansluiting bij ICOM kadert in een groter doel, namelijk een erkend museum worden”, verteld Tom Devos, bestuurder van Museum44. “We krijgen al ruime ondersteuning vanuit Faro, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. Zo werken we momenteel aan de opstart van een wetenschappelijke raad en zetten we alles in het werk om het beheer van de collectie naar een hoger niveau te brengen. Er zijn nog meer dan genoeg uitdagingen op ons pad, maar elke stap is er ééntje vooruit.”