Derde editie van de oorlogswandeling een succes!

420 wandelaars presenteerden zich afgelopen zondag aan de start voor de oorlogswandeling in Meensel-Kiezegem. Het zwoele weer en de stortbui van later die dag konden geen domper leggen op deze derde editie!

Afgelopen zondag vond de oorlogswandeling plaats te Meensel-Kiezegem. Vier routes – van vijf, tien en vijftien kilometer en een rolstoeltoegankelijke route – namen de deelnemers mee door het prachtige Hageland. Langs de velden, door de bossen, met adembenemende panoramische uitzichten maar ook met haltes aan de historische punten die de belangrijk zijn in de geschiedenis van de razzia’s van 1 en 11 augustus 1944. Er werd een bloedhete dag aangekondigd, maar dat hield de deelnemers niet tegen om zich aan te melden voor de start aan het museum.

Veel wandelaars presenteerden zich al vanaf 7 uur ‘s morgens voor het vertrek. Met het kwik dat tegen de middag al flirtte met de 30° bleek dat geen overbodige maatregel. Met een wandelkaart en een verse appel van lokale fruitteler Vanhellemont trokkende wandelaars op pad. Maar liefst achttien historische herkenningspunten lagen op de verschillende routes, waaronder het kruispunt waar Gaston Merckx werd gedood; het Vrijbos; de gedenksteen voor August Craeninckx; de kerk van Kiezegem en haar monument voor de slachtoffers; de kerk van Meensel en het erekerkhof. Er was aan alles gedacht, want er waren ook vijf stopplaatsen voorzien zodat de wandelaars konden rusten. Zo konden zij genieten van een ijsje bij De Wollekes of even iets drinken bij ’t Klein Verlet, het Boerenhof of FYM Wine Solutions.

“Het is een prachtig initiatief”, liet een wandelaar weten. “Het is heel goed om te zorgen dat mensen zich blijven herinneren wat hier gebeurd is. We moeten het museum de nodige aandacht blijven geven zodat de jeugd weet waar het voor opgericht is. Niemand mag vergeten wat er is gebeurd in Meensel-Kiezegem”, vertelde hij, waarna hij zijn complimenten overbracht voor de organisatie. “Ik wil de mensen van Museum44 feliciteren. Zij hebben alle belangrijke punten die te maken hebben met de geschiedenis van het dorp opgenomen in de wandeling. Het is heel mooi gedaan, we stappen langs leuke paden en krijgen onderweg ook de nodige uitleg. Wij hebben ons geen minuut verveeld!”

De wolkbreuk die in de namiddag over het terras in de museumtuin losbarstte zorgde ongetwijfeld voor welkome verfrissing bij de wandelaars, die bij een welverdiende pint of stuk taart nagenoten van een onvergetelijke dag.

De vierde editie van de oorlogswandeling zal doorgaan op 14 juli 2024.