Hagelands Vredesmuseum maakt plaats voor Museum44

31 december 2018 viel het doek over het Hagelands Vredesmuseum in Tielt-Winge. Het maakt daarmee na 18 jaar plaats voor een nieuw museum, op een nieuwe locatie én een nieuwe naam.

Meensel-Kiezegem in de Tweede Wereldoorlog

In de augustusdagen van 1944 tijdens de Tweede Wereldoorlog, vonden er in het kleine Hagelandse dorpje Meensel-Kiezegem, twee represailles plaats na de moord op een collaborateur. Meer dan 90 inwoners werden opgepakt, 70 van hen zouden worden gedeporteerd naar het nazi-concentratiekamp van Neuengamme bij Hamburg. Tot op vandaag laten deze gebeurtenissen hun sporen na in dit kleine dorpje. Ontdek het volledige verhaal op https://www.meensel-kiezegem44.be/kennisdatabank/het-verhaal/.

Nieuw Museum44 opent op 11 augustus 2019

Op 11 augustus 2019 zal het Museum44 haar deuren openen op een nieuwe locatie: de pastorie van Meensel, dag op dag 75 jaar na de feiten. In het Museum44 ontdek je het verhaal van collaboratie en verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, met een focus op het drama van Meensel-Kiezegem. Ook concentratiekampen als Neuengamme en Bergen-Belsen, waar de gedeporteerde inwoners van het dorp verbleven komen aan bod. Daarnaast zijn er ook mini-exposities terug te vinden over Eddy Merckx en de Hagelandse fruitteelt.

Onze jeugd kritisch leren denken!

“We leven in rumoerige tijden. Regeringen vallen over migratie-politiek, radicale organisaties winnen aan gehoor. Vandalen onder het mom van gele hesjes bestormen politiewagens. Net om die reden vinden we het belangrijk om kritische geesten te ontwikkelen. Mensen die met een scherpe blik nadenken en verder durven en kunnen kijken dan zwart en wit. Zeker naar de jeugd toe vinden we het belangrijk om in te zetten op herinneringseducatie. Door ons verleden te tonen, leggen we verbanden met de misdaden en wantoestanden van vandaag in de hele wereld. Daarom vinden wij het belangrijk om in te zetten op een nieuw, digitaal museum”, vertelt Tom Devos, één van de initiatiefnemers van het Museum44.

Digitale beleving staat centraal in Museum44

In het nieuwe Museum44 zal de digitale beleving een belangrijke focus krijgen. Zo kan je een virtuele tour maken doorheen het concentratiekamp van Neuengamme, en zal er een digitaal monument opgericht worden voor de slachtoffers van de razzia’s. Daarnaast wordt er ook museum app ontwikkeld waarmee je het museum en de omgeving digitaal kan bezoeken.

Succesvolle Privaat-Publieke Samenwerking

Dit project is een privaat-publieke samenwerking tussen Meensel-Kiezegem ’44 vzw, de kerkfabriek van Meensel en de Gemeente Tielt-Winge. “Dankzij deze samenwerking halen we de kracht van zowel de private wereld als de overheid naar boven. De medewerkers van de vereniging brengen snelheid, creativiteit en vrijwilligerswerk, terwijl we als overheid focusen op onze expertise in veiligheid, betrouwbaarheid en robuustheid van het project, een winnende combinatie zo blijkt”, aldus burgemeester Rudi Beeken.

Voor verdere contactname en verduidelijking kan u terecht bij Tom Devos, secretaris-generaal Museum44 op tom@tomdevos.be of +32 487 737 002.