Historische ‘Breuk’ eindelijk weer in Meensel-Kiezegem

De ‘Breuk’ van de ‘Jonkheid van Kieseghem’ staat voortaan weer fier te pronken in het centrum van het dorp, meer bepaald in Museum44. Daarmee krijgt dit historisch erfgoed een permanente plek in de expo van het museum.

De Jonkheid van Kieseghem

De eerste vermelding van de breuk vinden we terug in het jaar 1734. In die periode werden dorpsinwoners vaak lid van de lokale schuttersgilde ter bescherming van het dorp, zo ook in Meensel-Kiezegem. Maar het lidmaatschap van deze Sint-Sebastiaansgilde was enkel voorbehouden voor getrouwde mannen, ouder dan 35 jaar. Als tegenbeweging werd in Kiezegem de ‘Jonkmansgilde’ opgericht. Om de 3 jaar werd er geschoten voor de titel van Gildekoning. Hij mocht als ereteken deze breuk dragen.

De Breuk van De Jonkheid van Kieseghem

Van het café naar het gemeentehuis

De breuk lag decennialang geborgen in café ’t Doelhuis in Kiezegem, recht tegenover het geboortehuis van ‘s werelds meest straffe wielrenner Eddy Merckx. Vandaag is dit café beter gekend als ’t Klein Verlet. Bij de verkoop van het gebouw werd dit historisch erfgoed in bewaring gegeven aan het gemeentebestuur van Tielt-Winge die het tentoon stelde in Huize Hageland in Tielt.

Café in ‘t doelhuis, bij Pijpen in Kiezegem

Permanent tentoongesteld in Museum44

Met de opening van het nieuwe Museum44 in het dorp in 2019 gingen de stemmen op om dit historisch object terug te halen naar haar geboorteplek. Museum44 vertelt het verhaal van de razzia’s van 1 en 11 augustus 1944, waarbij meer dan 10% van de dorpsbevolking werd gedeporteerd naar Naziconcentratiekampen.

“Vandaag geven we de Breuk van de Jonkheid van Kiezeghem terug aan haar dorpsgenoten”, aldus burgemeester Rudi Beeken. “Met de permanente expositie in Museum44 kan elke dorpeling haar pracht weer komen bewonderen.”.

“We zijn vereerd om deze prachtige ketting voortaan te mogen tentoonstellen in ons museum”, aldus Ronny Olemans, bestuurder van Museum44. “Zo brengen we een stukje lokale geschiedenis dichter bij onze bevolking in ons museum, we konden geen mooiere plek bedenken om dit erfgoed een permanente plek te geven.”

Ronny Olemans (Bestuurder Museum44), Marc Cauwbergs (Voorzitter Museum44), Paul Delimon (ere-schepen), Robert Huybrechts, Rudi Beeken (Burgemeester) & Germaine Willems (Schepen Toerisme)